20|2|2019 - Petr Piskač, MBA
* CHKO Brdy si oblíbili pěší i cyklisté.. * Evropská komise potichu připravovala nařízení, které mohlo být pro elektrokola likvidační.. * Naštěstí zvítězil (zatím) selský rozum..
CHKO Brdy si oblíbili pěší i cyklisté.
Rozmach bohatství, technologický pokrok a vývoj v posledních čtyřech letech zaznamenal u Čechů masivní investice do elektrokol. Ano, co si budeme namlouvat, běžná kola už "nefrčí", rychle a jistě začíná být vidět změna myšlení a hlavně návrat Čechů k cestování a sportu obecně.
Kdo si pamatuje období okolo r. 2000, kdy téměř každý ukrutně podnikal a na sport mu jaksi již nezbýval čas, mi dá za pravdu. Ale doba se strašně rychle mění. Vše se rychle přetáčí na druhou stranu a v dnešní módě je opět cestovat (dostupnost automobilismu, vyšší příjmy většiny obyvatel ČR), a užívat si, co to jde.
S touhou nakupovat a cestovat souvisí i zábava, dobré jídlo a sport, tedy to, co statistici nazývají aktivní život.
Ne nadarmo právě nedávno Český statistický úřad potvrdil, že loňská sezóna 2018 byla pro ubytovatele rekordní! Zájem jen v naší zemi katapultoval ubytovací služby rovnou o celých 7,5 procentních bodů více než v r. 2017. Lze tedy logicky odvodit, že i letos díky výjimečně dobré kondici tuzemské ekonomiky padne zcela nový rekord (na silnicích a dálnicích už to je znát, tolik aut tu nikdy nebylo).
I my jsme již testovali zapůjčená elektrokola. Kde? V Brdech! AUTHOR ELEMENT s plnou výbavou pro silniční provoz dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Ale Češi také zlenivěli a zpohodlněli, protože prodeje elektroskútrů a elektrokol již 2. rok strmě rostou a jistě není odvážné tvrdit, že i zde letos padne nový prodejní rekord. Doby, kdy si lidé šli koupit běžné šlapací kolo, začínají být (zdá se) sečteny.
Je pouze otázka času, kdy sami výrobci tradičních kol uznají, že moderní trend je již někde jinde a rychle se přeorientují, ať se nám to líbí nebo ne.
Rychlému pokroku a ještě rychlejšímu vývoji moderních technologií však poněkud nestíhá legislativa.
Byrokratické procesy zapříčiňují, že se vše až příliš řeší horkou jehlou, navíc v čase 15 minut po 12-té hodině.
Zcela potichu, bez zájmu obyvatel EU totiž Evropská komise připravovala legislativu, kterak uvrhnout do mocných chapadel pojišťoven všechna ta elektrokola, elektrokoloběžky, seegwaje, zahradní elektrosekačky a také všechny ty sekací roboty s elektropohonem. Ano, je to tak!
Detailněji jedna z našich dvou krásek.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Nejen tyto výrobky měly být v celé EU nově opatřeny tzv. Povinným ručením, které známe z běžného pojištění automobilů pro případ, kdy komukoliv způsobíme nějak škodu, plynoucí z jeho provozu.
Naštěstí ve výboru europarlamentu zavládl selský rozum a elektrokola, segwaye a elektrické koloběžky z takových nesmyslných pojištění vyjmul.
"Pojištění vozidel by nemělo být požadováno od všeho, co má kola a motor, jako jsou dětská elektroautíčka nebo elektrokola," před výborem požadovala naše europoslankyně Charanzová.
To by podle ní jenom navýšilo pojistné (a zisky, mnohdy odváděné výhradně do ciziny) a zpomalilo zavádění alternativních vozidel (myšleno alternativa elektrokola vůči např. běžnému automobilu).
Dále podle europoslankyně Charanzové by výlučně každé unijní státy zvlášť měly samy posoudit, zda a u kterých prostředků to budou skutečně požadovat, případně zda vše ponechají výhradně na zodpovědnosti jedince (uzavření např. zvláštní pojistky tzv. odpovědnosti za škodu).
Je fajn vidět, že první útok na naše peněženky a další byrokracii za to, že sportujeme (nekvitují to náhodou naopak zdravotní pojišťovny a nemotivují nás k tomu?) a aktivně žijeme, nedožil druhého čtení.
Ale co není teď, může být příště, tedy buďme na pozoru, protože co přijde za nesmyslem povinného ručení za kola? Registrační značky za 1.000,- Kč? Povinné STK prohlídky?
Mezi Drahlínem, D. Pasekami, Jincemi a Valdekem.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Tak snad zábava na kole zůstane běžnou zábavou na kole.
Lidé se unaví, poznají kus světa a přírody, tak jak tomu bylo dosud. A snad s dalšími nesmysly nepřijdou nějaké cyklodálnice.
Snad to Brdy i přírodu obecně mine.. Doufáme v to.
(pep)
Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
22|11|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
22|11|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī