Inzerce

Elektrokola v Brdech? Vyzkoušeli jsme je za vás! Díl 3. Dojeli jsme, užili jsme si to, paráda!

22|7|2024 - Redakce ObjevBrdy.cz

* Elektrokola dobývají Brdy, pokrok nelze zastavit.. * I my jsme se jim podívali na zoubek, a to přímo v našich Brdech.. * Baterie jsme nešetřili, jak jsme dopadli? Jaké jsou naše osobní zkušenosti? Doporučíme vám je nebo vás odradíme?


Elektrokola v Brdech? Vyzkoušeli jsme je za vás! Díl 3.  Dojeli jsme, užili jsme si to, paráda!

Elektrokola však začínají být i v našich Brdech doslova fenomén pokroku a i my jsme je začali vedle sebe vidět a vnímat je daleko intenzivněji, než dříve. A tak když se otevřela nová půjčovna přímo v naší nové a hezčí Příbrami, řekli jsme si "jdeme do toho" a vyzkoušíme si je sami..

V nedávném 1. díle jsme popsali naše prvotní zážitky s elektrokoly. Poprvé jsme si reálně vyzkoušeli jejich ovládání a sílu, chcete-li záběr. V  2. díle jsme barvitě vyličili, jak jsme zůstali po 56 km bez šťávy a dobíjeli s jednou nabíječkou.

V dnešním posledním díle popíšeme, ja se nám podařilo zdárně dojet a naši celkovou rekapitulaci. Vyplatí se mít elektrokolo v Brdech?

Nabito alespoň na dvě čárky, můžeme konečně vyrazit.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Alespoň trochu nabito. Vyrážíme přes Padrtě domů..

Na megalomanském parkovišti ve Skořici počítáme znovu a již bez rezervy potřebnou dobu nabíjení, abychom dojeli: 1,5 hodiny celkem, tzn. max. 45 minut nabíjení na jedno kolo.
To je maximum, co lze časově unést. A tak každé kolo dostává šťávu celou třičtvrtě hodinu.
Mezitím fotíme detaily, promýšlíme další trasu a také: ach ano, nestydíme se: docela tvrdě si pospíme :-)

 

 

Je přesně 16:15 hodin a obě naše elektrokola mají po třičtrtěhodině dobité dvě signalizující čárky (tento stav signalizuje jak samotná baterie, tak display na řidítkách).
Naše trasa domů povede tudy: okolo Palcíře (725 m) k hrázi Dolního Padrťského rybníka. Odtud stále vzhůru k Červenému lomu a přes Nepomuk a Láz k údolí Litavky a domů.

Stoupání z Kreslovny však není zadarmo a nám to spolu s elektromotorem jede krásně.
Pod vrcholem Palcíře (725 m) ale přijde ledová sprcha! Jedna čárka z posledních dvou čárek je opět fuč. Prostě ten stoupák si ji vzal a to jsme ještě nedojeli k Červenému lomu..

 

Svítí nám poslední čárka, opět je potřeba přemýšlet!

Opět maximálně využíváme vlastní sílu a je-li to mírně z kopce nebo po rovině, šlapeme po svých.
U Červeného lomu je nám hej! Od pomníčku klesáme do Nepomuku a protože máme relativně dost času, zastavujeme se v nepomuckém Nepálu na výtečnou klobásu a pivo.

Sedlo to! Po další třičtvrtě hodině vyrážíme s tím, že už baterii šetřit nebudeme a když dojde, zkrátka došlapeme. Šesti kilometrový úsek mezi Nepomukem a Lází se strmějším esíčkem u hájenky projedeme doslova jako závodníci.

Na okraji Lázu opět klesáme, do Bohutína jedeme přes známou "mokrou louku".
Dlouhodobé sucho zapříčíní, že země je zcela vyprahlá a my jedeme tu s motorkem, tu bez motorku. Projíždíme Bohutín a využíváme energii i k přejezdu dolů až k Litavce. Opět z kopce, již podél Litavky míříme k příbramskému stadionu.

Na březohorský Drokolnov nás však čekají ještě dva pořádné stoupáky.
Nešetřím baterii a nejrychlejším "gepardem" vyjíždím kopec u zahrádek s neuvěřitelnou lehkostí. Stejně jako na Baníku poslední pěšinu pod Petrolem. Tu Hynek opět hlásí konec baterie, ale posledních pár set metrů už došlape po svých. Mě pořád ta trocha zbývá, až se najednou vrchol stoupání zlomí..

 

Detailněji jedna z našich dvou krásek.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Jsme doma! Najeto v brdském terénu 82,6 km. Paráda!

Jsme doma!
Porovnáváme aplikaci Endomondo a běžný tachometr kola. Liší se o od sebe o necelý kilometr. Dnes tedy najeto po Brdech přesně 82,6 km (satelitní Endemondo). Uklízíme kola, ještě večer obě poctivě čistím. Vojta s Kubíkem už spí v pokojíčku a já sedám k počítači, abych sepsal nejdůležitější body, stáhnul mnoho fotek a připravil ty nejlepší, které vystihují náš dnešní test elektrokol v Brdech.

Z telefonu sdílím bike výlet do Endemonda a připojuji pro známé pár fotek. Ještě do sprchy a před spaním přemýšlím, zda bych si elektrokolo pořídil či ne. Nedobral jsem se konce, oči se mi zavírají a já již v jiné dimenzi projíždím zase kdesi po Josefce dolů..

 

Jaké jsou naše výsledky a hodnocení?

 
Petr Piskač (menší rám, novější ovládání), říká:

"Loni jsem měl týden, kdy jsem v těch nádherných sluníčkových dnech projel v jednom týdnu 3x po sobě 80 km po celých Brdech. Mohu tak reálně porovnat ono poctivé šlapání a elektropohon. Velmi pomáhá, o tom bez debat. S pohonem dojedete dál, výše a také v kopcích uspoříte spoustu sil.
Zkrátka nepřijedete tak odrovnaní, jako když šlapete po svých.  Ideální pro handicapované, starší cyklisty i třeba starší děti.

Obecně elektrokola jsou jen dalším logickým krokem v pohybu člověka obecně s jakoukoliv podporou. Jako každá nová věc bude mít a má své zastánce i odpůrce. Nechť si každý svobodně jezdí na čem chce, je to každého volba. Za sebe řeknu: loni jsem si kupoval nové trekové kolo, bohužel. Pokud bych si ho měl koupit dnes, bylo by to určitě již elektrokolo. Nestydím se za to, elektrokolo mě velmi překvapilo, za mě skvělý pomocník, majitele neodsuzuju, není jakýkoliv důvod..".

 

3 výhody a nevýhody:
+ představec kola blíž k tělu, nemusel jsem se celou cestu hrbit. Paráda!
+ elektropohon: funguje skvěle, prostě znatelné pohodlí
+ trekové kolo. V Brdech mi sedí mnohem více, než běžné horské kolo.

- strašné sedlo. Po 30 km se na tom nedalo sedět :-( Moc široké, vyměnil bych za užší.
- nedostali jsme náhradní lepení, pumpičku. Kdybychom píchli, máme velký problém.
- pokud neběží elektromotor, při šlapání cítíte mírný odpor nefunkčního motorku, který vysiluje.

 

Detailněji jedna z našich dvou krásek.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Hynek Harvánek (větší rám, starší systém ovládání), říká:

Zprvu je třeba doplnit, že se jednalo o mou první zkušenost a elektrokolo mě obecně mě velmi mile překvapilo. 

Co říci? Kolo umožní dostat se dál, než si troufnete s běžným „šlapadlem“. Ještě nějaký pátek vydržím u kola bez pohonu, ale již teď se těším na podzim života. Velmi rád se pak zařadím mezi starší generace, které s elektrokoly brázdí nejen Brdy, a tak si mohou prodloužit aktivní část života. Má to rozhodně smysl.

Rozumím i mladším, kteří nejsou sportovně zdatní a přesto se o dovolené chtějí podívat do kopců (nejen brdských), které prostě neušlápnou.

Co však s pohonem na předním kole (což jsme měli) nedělejte: nepouštějte řídítka! Přední kolo se ihned rozvlní a nemusí to dopadnou dobře – ne, že to po vzoru „Obecné školy“ každý hned zkusí :-).

 

3 výhody a nevýhody: 
+ nejedná se o žádnou „elektrickou Babetu“, stále je třeba vynaložit sílu a šlapat                               + zároveň je však asistence motoru velmi znatelná a ve stoupáních pomáhá                                         + srozumitelné ovládání cyklocomputeru, jednoduché dobíjení a vyjmutí baterie                                  

- cca 30 km a začal jsem pociťovat „zadnici“, po cca 50 km již bylo celkem nepříjemné. Je to však věc modelu a zvyku na své kolo, vždy se dá sedák vyměnit.                                                                       - nepraktické ovládání asistence motoru cyklocomputeru. Je třeba se pro každé přepnutí dívat na počítač. Na druhém kole bylo již intuitivně na řídítkách.
- i na rovince je třeba šlapat, s vypnutou pomocí je pak jízda do kopce náročnější (je třeba dobře rozvrhnout trasu s vlivem na výdrž baterie).

Celkově také chválím ochotný a profi přístup v půjčovně s předáním praktických informací. 

 

Zbývá tedy zjistit, zda se vyplatí mít elektrokolo v Brdech?
Ano, jednoznačně! Brdy se k tomu přímo nabízí svou hustou sítí cest se zpevněným povrchem.

Jednou z několika veličin, která významně "spotřebovává" vaši sílu při jízdě (ať již myslíme tu sílu lidskou či onu umělou, z elektrobaterie) je valivý odpor pneumatiky po povrchu, na kterém se odvaluje. A v Brdech je ten odpor minimální.

Naše Brdy mají totiž poměrně hustou síť cest se zpevněným povrchem (bývalé vojenské asfaltové cesty, zpevněné šotolinové cesty lesem, etc.).

Pokud by nám takové cesty chyběly, jezdilo by se po kamenech, nezpevněných cestách, zdroj by se mnohem rychleji vybil. My jsme ale v našem testu dokázali, že i v hornatém brdském prostředí lze na jedno dobití ujet i celých 55 km. V horách? Parádní! A to právě mimo jiné i díky této husté síti cest.
To znamená, že Brdy by mohly být pro elektrokola doslova rájem, prostředím přímo ideálním.

 


Nejdůležitější otázky a odpovědi, které jste nám poslali:


1) Odkud jste si kola půjčili?  \  Cykloprodejna a půjčovna kol AUTHOR Sedláček v Příbrami, Plzeňská ulice (Obchodní dům URAN).
2) Jaká byla cena za půjčení?  \  499,- Kč / den, v případě nájmu na 3 a více dní: 399,- Kč / den.
3) Chtějí v půjčovně nějaký doklad? \ Ano, dokonce dva. Tedy např. Občanský průkaz, ŘP, případně pas.
4) Jak vysoká byla vratná záloha za kolo?  \  2.000,- Kč za každé kolo.

 

5) Jaká byla pořizovací cena kola (pro případ odcizení, ztráty)? \  Ve smlouvě vidíme částku 34.990,- Kč za každé kolo.
6) Dostali jste řádnou smlouvu o výpujčce? \ Ano, samozřejmě, včetně výr. čísla rámu a čísla baterie.
7) Může se s kolem i na běžnou silnici?  \  Ano, samozřejmě, elektrokolo má certifikát a výbavu pro provoz na pozemních komunikacích dle platné legislativy.
8) Jak dlouho vám vydržela baterie?  \  Nám cca 55 km, ale nešetřili jsme jí. Pokud budete chtít vyrazit na Tok, k Padrtím nebo na Houpák z jakékoliv strany, bez problémů dojedete. Pokud plánujete mnohem delší výlet, určitě nabíječku s sebou a předem si vyhledejte možnosti nabíjení (restaurace, parkoviště..) 

 

9) Jak je elektrokolo těžké?  \  Je určitě těžší než běžné kolo stejné kategorie (přibyde váha baterie, motorku v kole, ovládámní v talíři, lanovody). Počítejte cca o 5-6 kg navíc.
10) Jak dlouho vám trvalo, než jste se s kolem sžili?  \  Ovládání jednoduché, intuitivní. Lze pochopit během 10 minut. Sžívání s kolem trvalo tak cca 50 km, ale to, co si můžete dovolit vůči baterii (její výkon), to bude chtít určitě tak týden aktivně jezdit. Pak již budete jistě přesně vědět, jaké tempo kdy zvolit, aby vám baterie vydržela a nedošla.
11) Koupili byste si sami elektrokolo?  \  Petr: přemýšlím nad tím, až to mé doslouží.. Hynek: ve starším věku určitě.
12) Ta pořizovací cena mi přijde vysoká, určitě si to také půjdu nejdříve půjčit a vyzkoušet. Má otázka na vás: váš celkový dojem? \ Pro nás oba příjemné překvapení. Čekali jsme to horší. Jak říká kolega Hynek, co nevidět přijde doba, kdy budeme platit za to, že tam motorek mít nebudeme chtít..

 

Diskuze

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Líbil se Vám tento článek? Rádi byste něco doplnili?

Lukáš | | Muž | Cyklista

Jaký dojezd elektrokola mají?

Pavel | | Muž | Cyklista

Skvěle napsáno, skvělé téma

Lenfík | | Muž | Cyklista

Děkuji za článek :)! Kolik se dá s tím kolem ujet a vyznáte se v tom trochu šířeji? Například, co si myslítě o tomto kole https://www.arecenze.cz/test-elektrokol/leader-fox-swan-2017/ za necelých 30 tisíc? Dá se s tím nadělat aspoň trochu parády?

Vyhledávač tras
Počasí v brdech