Inzerce

Elektrokola v Brdech? Vyzkoušeli jsme je za vás! Jak dopadla? Vše v naší nejnovější recenzi.. Díl. 1.

8|7|2024 - Redakce ObjevBrdy.cz

* Elektrokola dobývají Brdy, pokrok nelze zastavit.. * I my jsme se jim podívali na zoubek, a to přímo v našich Brdech.. * Baterie jsme nešetřili, jak jsme dopadli? Jaké jsou naše osobní zkušenosti? Doporučíme vám je nebo vás odradíme?


Elektrokola v Brdech? Vyzkoušeli jsme je za vás! Jak dopadla? Vše v naší nejnovější recenzi.. Díl. 1.

Ani tento náš článek si nikdo neobjednal, ani nám za něj nikdo nezaplatil.

Elektrokola však začínají být i v našich Brdech doslova fenomén pokroku a i my jsme je začali vedle sebe vidět a vnímat je daleko intenzivněji, než dříve. A tak když se otevřela nová půjčovna přímo v naší nové a hezčí Příbrami, řekli jsme si "jdeme do toho" a vyzkoušíme si je sami..

Kola jsme si jako běžní zákazníci on-line zarezervovali a objednali. Jak vše dopadlo? (Připravujeme k zápůjčce pro vás extra zvláštní článek, včetně postupu krok za krokem, jak na to).

V sobotu ráno, přesně v 9:00 jsme na místě, kola si půjčujeme (stačí 2 doklady a vratná záloha 2.000,- Kč za každé kolo). Následuje krátká instruktáž, jak kolo ovládat, co sledovat a na co si dát pozor..

Zahráli jsme si na "mystery shoppery" a půjčili jsme si elektrokola. Neřešili jsme půjčovnu, ani prodejnu, ale pouze výdrž zapůjčených elektrokol v brdském terénu a přístup k zapůjčení.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Připraveni? Vyrážíme!

Trvalo to přesně 30 minut a tak v půl desáté konečně vyrážíme z centra naší Příbrami.
Osedlali jsme 2 treková kola značky AUTHOR, s názvem ELEMENT v hodnotě 35.000,- Kč (každé kolo).

Na první pohled prostě kolo, jen vpředu vidíme jiný střed předního kola, vzadu extra uzamykatelnou baterii, pár lanovodů navíc a digitální display s několika důležitými údaji.
Obě kola byla naprosto stejná, včetně stejných výdrží baterií se shodnou kapacitou. Lišily se od sebe pouze velikostí rámu (menší a větší) a u menšího kola inovativnější (novější) verzí elektro ovládání, ale k tomu se ještě dostaneme.

Zapůjčená elektrokola byla značky AUTHOR ELEMENT s plnou výbavou pro silniční provoz dle Zákona o provozu na pozemních komunikacích.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Plzeňskou ulicí jedeme z kopce, Obecnickou ulicí zase po rovině, zatím tedy neřešíme elektropohon, ale spíše posez, správné nastavení sedla, citlivost brzd. Prostě se sžíváme s kolem.

Přes Lhotu u Příbramě míříme do Drahlína a dál přes Dominikální Paseky na Jince. V zatáčce právě nad Lhotou zkoušíme poprvé ovládání elektropohonu. Každé z kol má 3 stupně rychlosti "navíc" (myšleno nad to obyčejné šlapání).

Větší kolo má starší verzi ovládání: display na řidítkách, kde se mačkáním tlačítka volí příslušný anglický název rychlosti. Každé zmáčknutí tlačítka znamená posun o stupeň rychlosti navíc.
Menší kolo má novou, inovovanou verzi displaye: místo anglických názvů najdete hezčí a názornější piktogramy: "velbloud", "veverka" a "gepard" + úplné vypnutí pohonu (= šlapete úplně sami vlastní silou). Už rychlost těchto zvířat v přírodě napoví, jakou rychlost můžete očekávat.

Poslední tlačítko umožňuje i plynulý rozjezd správě s elektropohonem. Tedy stojíte-li v kopci a potřebujete s rozjezdem pomoct, stačí zmáčknout tlačítko a kolo vám viditelně pomáhá.

 

Jedeme do kopce, poprvé přidáváme "plyn".. Jak to dopadlo?

Nechceme začínat zhurta, ale právě nad Lhotou jednouchým dvojím zmáčknutím volím "velblouda".
Pokud chcete, aby elektromotor (umístěný ve středu předního kola - ano je to tak!) zabral, musíte šlapat.

Totiž senzor, umístěný ve středu kola dává "signál" pouze v momentě, kdy se točí pedály. Jinak elektromotor zcela vypne. Tedy poprvé v kopci zaberu a jakási neviditelná síla mne doslova vystřelí dopředu, a stále mi pomáhá.  Ty jo, fajn pocit!

Ale co veverka a co gepard? Mačkám tklačítko dál a dál a doslova jako raketa letím dopředu. Míjející osobní auta netuší, kde se ta síla v nás při výjezdu tohoto kopce doslova bere.

Mezi Drahlínem, D. Pasekami, Jincemi a Valdekem.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Náhle se však horizont zlomí a my padáme z kopce dolů. Vypínáme motor (běžel by totiž zcela zbytečně) a pádíme pod Drahlín. V Drahlíně opět volíme 1. rychlost a elegantně stoupáme do Brd. Prostě paráda!!

 

Po 20 ujetých km jedna čárka z baterie fuč. Co to?

Ještě před Jincemi však Hynek u velkého kola hlásí jednu čárku kapacity baterie pryč.
Uf! Pouze po 10 ujetých kilometrech? Je to však jako na zavolanou. Brzy míjíme centrum Jinců a okolo místního, vyhlášeného, biotopového koupaliště směřujeme k Ohrazenicím.

U koupaliště však zastavujeme, běžným klíčkem odemykáme baterii a s elektronabíječkou (vezeme si extra v batohu) míříme dovnitř. Řadíme se do fronty, objednáváme dvě piva a jaksi mimochodem prosíme o 1. dobití baterie velkého kola. Nepotřebovali jsme nutně, ale chtěli jsme si vyzkoušet reakci. Zajímalo nás zkrátka, zda majitelé elektrokol mají v Brdech "zelenou" či "červenou".

Paní nás překvapuje a ochotně nám bez řečí dává nabít baterii, spíše se k elektrokolu vyptává. Zdržíme se 45 minut, v klidu dopijeme pivo a darujeme i 20,- Kč za nabítí. Přiznáváme, že nejsme sice z ČOI-ky, ale jsme tu také dnes pracovně. Netestujeme ani míry nápojů, ani kvalitu jídel. Ale výhradně ochotu a přístup. Biotopové koupaliště v Jincích má od nás plných 10 bodů, baterie dobitá, pivo vychlazené. Na teploměru + 29°C a nám se dál od té vody ani nechce :-)

Oběma dámám na sobotním koupališti ještě jednou tímto děkujeme za ochotu!

Nabíjecí souprava, digitální display velkého kola (starší verze), nabíjecí port na kole, pohled na střed kola s pedály..
 Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Opět stoupáme a dáváme už baterii pořádně zabrat..

Kdo šel z Jinec na Valdek, ví. Stoupání k Ohrazenicím a dál na Krejčovku, pod vrcholem Berance (663 m) dá zabrat. Každý zvlášť fotíme a tak se různě zastavujeme, abychom se poté vzájemně na kolech doháněli. V jednom místě mám ztrátu díky focení více než 1,5 km. Nešetřím baterii a přes "velblouda", "veverku" volím nejrychlejší "geparda" a uháním jako blesk dopředu.

Za 3 minuty jsme zase pohromadě. Nicméně jedna čárka už zcela pryč, po 22 ujetých km to jde. Jak to bude vypadat dál? 

Poté, co jsme vjeli do CHKO jsme začali počítat chodce, cyklisty a také automobilovou dopravu. 
Mezi Jincemi a Valdekem bylo aut nejvíce (výsledné číslo za celý den: 32 aut uvnitř CHKO!, z toho mezi Jincemi a Valdekem plná polovina!). Zkrátka řidiči si z nějakého CHKO nic nedělají, v ostrém konstrastu byl počet za celý den potkaných policistů: 0 (nula). Ve víkendovou sobotu za pěkného počasí velmi tristní..

Z Valdeku míříme dál na Jindřichovu skálu a dál okolo Bílého křížku do Zaječova..

 

Díky elektrokolům jsme dojeli dál, výš, rychleji.. Foto: Redakce ObjevBrdy.cz

 

Jak jsme si počínali dál? Přečtěte si co nevidět náš 2. díl, který popisuje náš lesní trial s elektro pohonem, úbytek další čárky výdrže baterie po 30 km, tedy již 2. ze 4 možných.. Situace se ve 2/3 naší štreky stala velmi zajímavou, baterie po dalším stoupáku již K.O. Prekérka..
Ale o tom opravdu již příště..

Diskuze

Průměrné hodnocení: 100%

Muži: 100% | Ženy: 100% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Líbil se Vám tento článek? Rádi byste něco doplnili?

Petr | | Muž | Cyklista

Těším se už na 2. díl, vypadá to napínavě :)

Jana | | Žena | Cyklista

Ahoj, elektrokolem brázdim Příbram a okolí pět let a je to super. Není to motorka, člověk musí trochu šlápnout a to je právě super, pokud jinak kolena moc neslouží, je to tak akorát na rozhýbání. Ale otevírá se s ním možnost být v přírodě kochat se krásou nejen Brd. Doporučuji každému, kdo na pohyb nerezignuje, jen už má nějaké to zdravotní omezení. Dojezd je třeba taky brát s rozumem. 40 kilová rusalka po rovině dojede určitě několikanásobně dál než metráček v Brdech. Takže asi tak no.

Ebikerent.cz | | Muž | Cyklista

Trasa velmi pěkná. Pokud byste chtěli vyzkoušet nová elektrokola s větším dojezdem jsme Vám k dispozici. https://ebikerent.cz

Vyhledávač tras
Počasí v brdech