Inzerce

Turistický autobus do CHKO Brdy: čeká se další ostuda a fiasko?

24|3|2021 - Redakce ObjevBrdy.cz

* Blíží se volby a tak Příbram v předjarním probuzení přinesla důležitou zprávu pro Brdy: Příbram na sezónu chystá "turistický" spoj do Brd. Pokolikáté už?


Turistický autobus do CHKO Brdy: čeká se další ostuda a fiasko?

Příbram, město ležící na východním úpatí CHKO Brdy.
Město s více než 32.000 obyvateli (podle posledního sčítání ČSÚ) a pokud se podíváte na mapu (Mapy.cz), je to jediné velké město po obvodu CHKO Brdy, které se velice těsně přimyká k jeho hranicím.

Vytváří tak více než obrovský potenciál stát se jakýmsi hlavním městem pro JV stranu CHKO Brdy.

Za více než pět let od vzniku CHKO však již několikrát doslova promarnilo svou příležitost vybudovat si pevné vazby na unikátní přírodu, která navíc v dnešní době pandemie (a dalších budoucích) často znamená obrovskou příležitost, kam vyrazit v případě (nyní již několikátého) celorepublikového lockdownu.
I Praha tiše závidí.. 

Jako blesk z čistého nebe se totiž objevila v médiích opět zpráva, která rozviřila poněkud více ospalé, předjarní město: "Příbram na sezónu chystá "turistický" spoj do Brd". Pokalikáté již?

Předchozí pokus totiž skončil fiaskem a ostudou.
Ostatně není to ani poprvé, ani podruhé, jako v případě jiné podobné záležitosti: turistického vláčku, který již skončil bůhví kde a po němž již zbyly jen žluté čáry na jeho původních zastávkách v okolí Svaté Hory. Čeká nás další pokus - omyl. 

Citujeme kolegy ze serveru Zprávy Příbram, kteří přinesli ono důležité vyjádření: město Příbram by pro letošní rok chtělo zřídit turistickou linku do Brd, ovšem ještě není zcela jasná její podoba. 


„Na letošní turistickou sezónu připravujeme řekněme turistický spoj, který bude buď přímo turistický, to znamená, že bude vyčleněný z toho současného jízdního řádu, měl by být sběrný a jezdit by měl od Svaté Hory přes Březové Hory, Orlov, Kozičín, ale měl by zajíždět i k areálu Nového rybníka…
To je jedna varianta, druhá pak je obnovení a upravení linky MHD 5A, která by se stala jakýmsi ekvivalentem turistického autobusu,“
 
prozradil plány města na letošní turistickou sezónu starosta Příbrami Mgr. Jan Konvalinka. Nyní se rozhoduje, která z těchto variant bude lepší.


A propos: pamatujete ještě na Destinační agenturu Brdy? 
Možná tak sbírá jen ty dotace, nikde po ní však není ani vidu ani slechu, natož abyste ji objevili v terénu. Existuje vůbec? To je další projekt, který jaksi potichu skončil fiaskem a krachem.
Čím to asi bude?

SIMONA. Je hezké ženské jméno.
Manažeři, kteří umí, znají však SIMONU jako také SItuaci, MOžnosti, NÁvrhy.
A tady se bohužel opět ukazuje, že Brdy chytili v Příbrami do rukou skuteční "odborníci" - jinak by nemohly zaznít v éteru dvě nabízené varianty, které jsou obě od počáku hloupé. Nepřipravené. Tápající. Neznající ani tu situaci, ani ty možnosti. Proto na konci nemohou být ani kvalitní, životaschopné návrhy. 

Prostě jen politika.
Další pokus v řadě, další znemožnění se a projekt, co bude stát jen vyhozené peníze. 
Kromě poněkud prázdného vyjádření žádná analýza, plán, data, cíle.. 


Historicky první příjezd této „turistické linky“ do Orlova v srpnu 2016 zachycuje i video:

Z autobusu vystupují pouze 2 lidé, a jen pro úplnost:
JUDr. Pavel Čámský (v maskovaném obleku a mošničkou přes rameno) a Mgr. Jaroslav Hodrment (s oranžovou krosnou, vystupující v závěsu, jdoucí k předku atobusu).

Video a vyjádření sdíleno se souhlasem serveru ZPRÁVY PŘÍBRAM.
Děkujeme.

Diskuze

Průměrné hodnocení: 90%

Muži: 90% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 90% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%

Líbil se Vám tento článek? Rádi byste něco doplnili?

Karel Urban | | Muž | Chodec

Ale proč ten pesimismus. Je dobře, že se obnovila myšlenka víkendových spojů do Orlova. Měl bych jenom jednu připomínku, proč to svádět na turisty a tvářit se, že v Orlově nikdo nebydlí a spoj bude kvůli turistům zajíždět do jakési opuštěné oblasti. Orlov je součástí města Příbrami a bydlí tam lidé, stejně jako v Kozičíně, a je snad normální, že tam bude pár spojů zajíždět i o víkendech.

pavel | | Muž | Chodec

Jde tu skutečně o hluboké nepochopení těch, kteří o veřejné dopravě rozhodují a kteří ji plánují. Především do svých úvah promítají své priority a preference a ani je nenapadne uvažovat v širších souvislostech, nebo dokonce věc konzultovat s těmi, kteří nejen znají situaci, ale také znají a vnímají i potřeby veřejnosti a hledají, jak nalézt optimální řešení. Říká se „kdo nechce, hledá důvod, kdo chce, hledá způsob“. Žijeme v době, kde se do jakéhokoli konání promítají nejrůznější politické postoje a zájmy. To samo o sobě by ještě nemusela být tragédie, pokud by politici byli schopni uvažovat v delším časovém horizontu než jen jednoho volebního období. A brát věci vážně a nikoli jen je vnímat z hlediska vlastní sebeprezentace a toho, co jim „to přinese“. Pak se bohužel mnoho i dobrých záměrů při své realizaci stává obětí stylu „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“ a nejrůznějších potěmkiád. Právě tohle je důvodem, proč musela předchozí akce s tzv. turistickým autobusem do Brd skončit neúspěchem. Dopravci vám řeknou, že na to, aby si nově zřízený spoj veřejné hromadné dopravy „sedl“, byl akceptován a využíván (a oblíben), je během na dlouhou trať, kde je potřeba zvážit a vybalancovat řadu faktorů. Počínaje vhodnou volbou trasy a tarifních opatření, přes technické a personální zajištění až po zohlednění cílové skupiny, které by měl být spoj především určen a nezbytnou propagaci. A že takový spoj musí být provozován skutečně dlouhodobě, pravidelně, bez přerušení a osvědčit svoji spolehlivost a využitelnost právě onou hlavní cílovou skupinou. To se v tomto případě vůbec nestalo a neřešilo, jednalo se o čistě „hurá akci“, kde dopravce i městští plánovači v dojemném souznění jen s velkou neochotou naslouchali argumentům, a akceptovali jen jejich nepatrnou část, mnohdy ještě vytrženou z konceptu. Pokud k věci přistupujeme jen s tím, že „musíme něco udělat, aby to vypadalo, že tu turistiku podporujeme“, pak těžko můžeme očekávat nějaký úspěch (a vlastně s ním ani nepočítáme – je nám to putna). Kdyby to náhodou úspěch byl, pak fajn, bylo by se čím chlubit. A když ne – je to ještě lepší, neb máme na stole důvod, proč to zase zrušit. Stručně řečeno – na to, aby se víkendové spoje do Orlova (a Kozičína) „chytily“ (a byly dokonce snad i ziskové), by musely fungovat trvale nejméně rok bez přerušení, spolehlivě – a nikoli pouze v tzv. sezóně, kdy dřív, než si na ně veřejnost zvykla a začala je využívat, zase skončily. To nedává smysl a nemá to ani hlavu, ani patu. Už zcela odhlížím od „zajištění“ jejich návaznosti na jiné spoje, od toho, že mimo Příbram se o nich nikdo neměl šanci cokoli dozvědět (vůbec, že existují) a že neumožňovaly přepravu kol (a tím ignorovaly potřeby dnes co do počtu nejvýznamnější skupiny návštěvníků Brd). Sám ještě pamatuji doby, kdy „pětka“ jezdila do Orlova pravidelně v několika spojích i o víkendech, celoročně. Často jsem ji využíval (jako jediný spoj příbramské MHD) a se mnou celoročně mnoho dalších lidí, včetně spousty běžkařů v zimě. A to v době, kdy byly Brdy ještě tvrdě uzavřeným vojenským újezdem. Pokud ovšem se bude opakovat historie se „sezónní“ linkou, pak je její neúspěch téměř na 100 % zaručen. Pominul jsem zde nesporný fakt, který zmiňuje pan Urban. Že Orlov (a Kozičín i Lazec) jsou součásti Příbrami a město by mělo vnímat jako svoji povinnost zabezpečit tam odpovídající spojení MHD. Na tuto svoji povinnost o víkendech zcela rezignuje.

Vyhledávač tras
Počasí v brdech