7|5|2017 - Redakce ObjevBrdy.cz
* Rádi cestujete ve vlaku se svým kolem? Čeká vás příjemná novinka.
* Za celodenní "lítačku" pro vaše kolo zaplatíte jen 99,- Kč (bez omezení km).
* Právě cyklisté v Brdech by ji mohli úspěšně využívat, železniční tratě tomu nahrávají..
Poměrně nedávno provedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po šestileté pauze sčítání dopravy po celé naší zemi.
Výsledná čísla byla šokující: doprava v České republice vzrostla od r. 2012 v průměru o víc než třetinu, na některých úsecích se dokonce téměř zdvojnásobila.
Na nejvytíženějších komunikacích stačí malý karambol a vytváří se běžně i desetikilometrové kolony (D1 či D0 - SOKP "Pražský okruh") se zdržením i několik hodin..
Těchto výsledků si jistě všimli i marketéři společností Českých drah, RegioJet či Leo Express.
Poslední dva jmenovaní dopravci nabízejí možnost svezení kola nově, společnost České dráhy kola vozila v minulosti běžně, ale nyní šla ještě dále: pokouší se nabídnout alternativu přeplněným dálnicím a komunikacím I. třídy, po kterých se drtivá většina lidí, mířících za cykloturistikou či cyklistikou, samozřejmě pohybuje.
Ano, mnoho z vás odpoví "nic nového pod sluncem", zdá se. Kolo přece svezly České dráhy i před tím. Nyní však sází zejména na lidi, kteří se nechtějí omezovat cyklistickými okruhy (výchozí i návratový bod je stejný - tedy parkoviště s autem) a od 1. května 2017 nabízí tzv. "síťovou denní jízdenku" pro vaše kolo za krásných 99,- Kč.
Foto: České dráhy, státní podnik, Muzeum ČD
Celodenní jízdenka říká, že nemusíte nyní kupovat jízdenku pro kolo tam i zpět zvlášť, ale jednoduše si koupíte "lítačku" na kolo a jezdíte po dráze libovolně s kolem 24 hodin. K "lítačce" si dokoupíte jen běžný lístek pro dospělého či dítě dle přepravního řádu a ceníku (jen připomeneme, že nyní se za kolo ve vlaku standardně platí podle počtu ujetých km, minimálně však 30,- Kč).
Jak by to mohlo v našich Brdech fungovat?
Například cyklista z Prahy může vyrazit vlakem do Rokycan, přejet naši CHKO Brdy napříč a v Příbrami se opět "nalodit" na vlak zpět, do Zdic a dále do Prahy. Nebo: naopak přijet do Příbrami, projet Brdy severovýchodním směrem a do vlaku nastoupit opět v Řevnicích, případně kdekoliv jinde..
Právě CHKO Brdy, sevřená mezi železničním koridorem Praha - Plzeň a regionální traťí Zdice - Jince - Příbram - Březnice by byla pro "lítačku" jako stvořená..
Podívali jsme se na výhody a nevýhody lítačky. Jaké jsou?
+ vlak = pohodlí. Žádný stres za volantem, žádné kolony.
+ nemusíte si plánovat tradiční "okruh", ale můžete si naplánovat přitažlivější trasu z bodu A do bodu B
+ můžete si dát ve vlaku i pivo
+ kdo má rád pojem "ekologický", najde se
- body výstupu a nástupu musí být vždy v obcích, kde je vlakové nádraží
- musíte tam být vždy včas (nevýhoda např. při skupinové jízdě, kdy se oddělují rychlejší a pomalejší cyklisté)
- aby se vám lítačka na kolo vyplatila, musíte ujet ve vlaku s vaším kolem min. 100 km
- pokud vám "ujede" poslední spoj, vzniká obtížně řešitelný problém (např. defekt kola)
I když se na první pohled zdá, že to nebude kdovíjaké terno, rozhodně "lítačku pro vaše kolo" nezatracujeme, ba právě naopak. Své uživatele si jistě najde. Jen čas ukáže, jestli si ji lidé oblíbí a ještě třeba vylepší, či po nějaké době navždy zmizí v propadlišti dějin..
Sekce Jízdní kola na webu Českých drah najdete zde: https://www.cd.cz/eshop/jizdni-kola/default.htm
Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
21|4|2025 Roman F.: Tak mě se podařilo v roce 1996 vylézt na vrchol původní věže ( ocelová konstrukce) , který zde byl pro..
21|4|2025 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..