2|3|2017 - Petr Piskač, MBA
* V roce 2016 se stihly připravit a vyznačit turistické cesty zejména při okrajích CHKO.
* Během tohoto roku (2017) se začne značit v samotném středu CHKO Brdy.
* Celkový průběh značení bude jistě ovlivňovat i finální průběh pyrotechnické sanace.
Drtivá většina pěších turistů se zatím pohybuje výhradně při okraji CHKO Brdy, ať již je to z Plzeňské či Středočeské strany. Je zřejmé, že většina návštěvníků dosud stále čeká na finální vyznačení všech naplánovaných turistických tras v celé oblasti CHKO Brdy.
I my v redakci ObjevBrdy.cz tento aktuální trend můžeme zejména za celý loňský rok 2016 potvrdit: zatímco lidé nyní velmi navštěvují zejména okrajové části Brd, jako například vrchol Třemošné hory, Pilskou nádrž, Lázskou nádrž, Klobouček, Skelnou huť a okolí, Padrťské rybníky, a další, pak ve vnitrozemí CHKO Brdy od úrovně např. Obecnického a Borského sedla směrem dovnitř, k nejvyšším brdským vrcholům se zatím pohybuje relativně velmi málo turistů i cyklistů.
Pokud je potkáme, téměř výhradně se jedná o místní sportovce a turisty, kteří většinou Brdy znají, případně jsou to další, kteří však nemají problém se základní orientací v mapě.
Ti pak velmi často navštěvují další lákavá místa v těch nejvyšších partiích hor, jako například Bor, Carvánku, vrchol Toku, bunkry na Jordánu, a další.
Pokud to vezmeme od městyse Jince zprava doleva, pak v r. 2016 byly v CHKO Brdy k dispozici tyto turistické trasy:
Jince - Drahlín, Dominikální Paseky - Obecnice, Obecnice - Nepomuk
Buková - Padrťské rybníky, společná Teslíny, resp. Míšov, Borovno - Padrťské rybníky, dále Strašice - Tři Trubky, místním značením okolí Chlukova, Strašice - Zaječov, dále Zaječov / Chaloupky - Baština, Křešín - Brdy a další.
Tedy výhradně okraje CHKO Brdy (lze ověřit v mapě).
Foto: Redakce ObjevBrdy.cz
Vznikne asi nejpopulárnější (páteřní) turistická trasa Obecnice - Klobouček - Tok - Jordán - Tři Trubky - Kočka - Padrťské rybníky - Míšov.
Z Orlova a Bohutína vyrazí dvě v těchto směrech: Orlov - U Můstku - Tok a Bohutín - Borské sedlo - Koruna - Tři Trubky. Zahuštěno značením bude zejména okolí Padrťských rybníků, kde se promítne nová okolo Palcíře, okolo Záběhlé, okolo Dubiny a Skládané skály.
Dále přibyde z Tění na Kvaň a spojka Baština - Kvaň (lokalita pod Jedlinou).
Detailněji tyto schválené finální turistické trasy v CHKO Brdy najdete na této mapě.
Jistě je vhodné na tomto místě zdůraznit, že to jsou pouze cesty pro pěší turisty, plně realizované výhradně Klubem Českých turistů (KČT), jež má pro značení turistických cest v ČR monopolní postavení.
Cyklotrasy budou vyznačeny v terénu jinak a také budou zakresleny na zcela jiné mapě (budeme ještě informovat). Jejich vyznačení v terénu pak mohou realizovat i jiné firmy, zde monopol KČT nemá.
Právě v souvislosti s plánem již schválených cyklotras snad také upozorníme na nesmysl, který se bezhlavě kopíruje z jedněch informačních serverů na druhé: všude se píše nesmyslný blábol o 500 km vyznačených cyklotras v Brdech (!)
Ať počítáme jak počítáme, číslo prostě nesedí, uvědomíme-li si, že 500 km je vzdálenost vzdušnou čarou například mezi hlavním městem Prahou a slovenskou Spišskou Novou Vsí, která leží dalších 30 km až za podtatranským Popradem..
To je dosti velká štreka, a pokud někdo má za to, že je toto číslo pravdivé, rádi jej spolu s ním ověříme v Brdech oficiálně.
Jak jsme již jinde psali, papír snese vše.
Tedy v r. 2017 by mělo být hotovo to, co ukazuje výše zmíněná mapa (naše další mapy najdete zde). Jestli se to skutečně povede, je ve hvězdách, my ale v dobrém doufáme! Například dlouhodobá nemoc značkaře znamenala v r. 2016 časový skluz právě na středočeské straně.
Dále není jistý výsledek časového průběhu pyrotechnické očisty. Zda místy, kde dosud není pyrotechnická očista zcela dokončena, budou moci turisté chodit alespoň po vyznačených cestách, anebo tato místa budou stále všeobecně zakázána.
Také nikdo nedokáže odhadnout, jestli se zúčastněné strany nakonec nerozhodnou ještě ke změnám značení "na poslední chvíli" přímo v terénu (barva značení, průběh trasy).
Je proto velmi podivné, že již od června 2016 je v prodeji aktualizovaná mapa BRDY 1:25 000 od firmy GEODÉZIE ON LINE (Brdy, 4. vydání), na níž najdeme návrhový stav již zakrelen. Sice je to tam napsáno, že jde o "projekt turistického značení který bude realizován 2016-2018 v souladu s pyrotechnikou očistou", ale dojde-li poté např. ke změnám značení, mohou se někteří méně orientačně zdatní turisté lehce ocitnout v nouzi (bloudění, ztráta orientace, vyčerpání).
Uvidíme, snad se tyto scénáře nenaplní!
Na druhou stranu je velmi fajn, že je to plán, který se postupně pomalu úspěšně naplňuje.
Je zřejmé, že další viditelné značení přiláká lidi dál do brdského vnitrozemí a rozproudí cestovní ruch na obou stranách Brd. V tomto článku jsme upozornili na nově vystavěné komerční parkoviště nad obcí Skořice. Pokud se podíváte na mapu turistických tras, je zvláštní, že žádná turistická cesta z tohoto parkoviště zakreslena není. Tak snad si toho někdo všimne a trasu v terénu i do mapy ještě narychlo doplní (aby lidé nebloudili například po střelnici) alespoň tzv. místním značením.
Rádi však budeme o postupu prací a snaze KČT vše zvládnout včas informovat, včetně fotogalerií přímo z terénu. Značkařům přejeme dosti barev a také tak pěkné léto, jako bylo loni, s mnoha slunečnými a teplými dny!
Snad na závěr rádi připomeneme, že unikátní Hornické muzeum v královském Horním městě Příbrami kdysi zveřejnilo stať od p. Mgr. Václava Trantiny o p. Prof. Josefu Hrabákovi, členu vedení KČT, který se kamarádil a úzce spolupracoval s legendárním Vojtou Náprstkem.
Prof. Josef Hrabák byl v tehdejší době jmenován zastupujícím profesorem na katedře báňského a hutního strojírenství v Příbrami.
Málo kdo ví, že právě příbramský Klub českých turistů patřil mezi vůbec pět prvních založených klubů turistů v českých zemích vůbec.
Poté, co příbramský klub vznikl, začal ihned značit v terénu: jako první byly označeny cesty k Pilskému a Lázskému rybníku, a to na jaře roku 1890. Rychle následovaly další cesty: Příbram - Třemošná (vrchol), Jince - Plešivec, Bratkovice - Jince a Jince - Eliščina rozhledna na vrchu Písky.
Právě v pozdějším knižním průvodci lze nalézt všechny potřebné informace pro poutníky:
„Na tento vrch (Písky) vede silnice jinecko-hostomické pohodlná lesní cesta, mimo tj. klubem turistů od nádraží jineckého označena pro pěšce pohodlná kratší cesta, stále lesem vedoucí. Blíže nad domkem horníka Šimáčka (kdež možno se občerstviti) zřízena jest nákladem knížete Hanavského (podnětem Příbramského odboru českých turistů) pěkná rozhledna (15 m) kněžny Elišky. Překrásný rozhled se nám tu otvírá.“
Prof. Josef Hrabák byl také velmi schopným a citlivým značkařem, který se podílel na vyznačení hlavní páteřní trasy Praha - Šumava a to právě skrze naše CHKO Brdy.
Láká vás historie značení KČT v Brdech? Článek o Prof. Josefu Hrabákovi si můžete přečíst zde.
Je to nádherný článek!
(pep)
Muži: 92% | Ženy: 100% | Rodiče: 0% | Chodec: 90% | Běžec: 0% | Cyklista: 100% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
Super server. A taky info o prof. Hrabakovi je smrncovni. Rad stranky ukladam do oblibenych.
Úplně to láká, hned bych vyrazila, kdybych nemusela trčet v práci :)
špica čtení (-:
Dobrý den, článek hodnotím pozitivně. Akorát bych prověřil těch 500 km cyklotras, protože např. Šumava má celkovou délku cyklotras 2100 km. Vzhledem k tomu, že Brdy jsou rozlohou cca 4,5x menší (2100/4,5=466 km) a některé cyklotrasy mohou jít souběžně, pak se na těch 500 km bez problému dostaneme. Toť má dedukce. S pozdravem, Jarda.
Obávám se, že hned tak se na 500 km cyklotras v Brdech nedostaneme. Tohle číslo kdysi vypustil z úst pan ministr životního prostředí a někteří novináři se mohli přerazit, jak jeho slova papouškovali, aniž by se namáhali si cokoli ověřovat. Neboť ani pan ministr nemusí vědět všechno - a kilometr sem nebo tam, jej asi moc nevzrušuje. Když si však dáme trochu práci a nahlédneme do materiálů, připravených AOPK a Újezdním úřadem (v r.2015, kdy se návrhy připravovaly, byl ještě Újezdní úřad), zjistíme, že těch navržených - a posléze také schválených, cyklotras je podstatně méně. K již existujícím (od r.2007) cca 50 km by mělo přibýt dalších cca 170 km cyklotras. (V bývalých vojenských Brdech. Na Třemšínsku zatím nejsou cyklotrasy vyznačeny žádné, pouze Stč.kraj - pokud vím, jistým návrhem disponuje). Toť vše. Nechci hodnotit, zda je to málo nebo hodně, jen konstatuji, že lépe, než bez rozmyslu opakovat každý údaj, který sdělí tzv. autorita, by bylo lepší nejdřív se přesvědčit, zda jen nemlátí prázdnou slámu.
Ano, souhlasím s vámi, jen jsem dedukoval, bez ohledu na to, kolik je a bude cyklotras schváleno. Myslím si, že v celé CHKO, včetně Třemšínska, by to nemuselo být až tak nemožné. Nevím přesně v jaké celkové délce je dnešní stav cyklostezek, ale našel jsem návrh z pedagogické fakulty Jihočeské univerzity (bakalářská práce) z r. 2011 a cituji: "Cílem a úkolem bylo navrhnout a v praxi ověřit cyklotrasy v bývalém vojenském prostoru Brdy. Výsledkem jsou čtyři cyklotrasy o celkové délce 274,7 km, s celkovým převýšením 6988 m." Ovšem, jaký je skutečný dnešní stav, včetně Třemšínska, se mi nepodařilo zjistit, možná by to šlo změřit na nových mapách Brd. Ještě dnes nejsou vyznačeny všechny turistické trasy, o cyklotrasách nemluvě.
25|11|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
25|11|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī