4|8|2017 - Redakce ObjevBrdy.cz
* Vědecko-technický pokrok lidstva zkrátka nelze zastavit. * Elektrokola ovládly naše Brdy! * Chcete se podívat, jak takové elektrokolo vypadá? * Lidské touhy se však evolucí nezměnily! * Elektrokolo je další příležitostí pro člověka, dostat se i v Brdech přirozeně dál, výš a mnohem rychleji než pěší chůzí.
Stejně, jako si lidé na počátku osmnáctého století těžko dokázali představit jiný pohon než běžnou sílu koně nebo jiného domácího zvířete, plynule lidstvo během posledních 200 let průmyslové evoluce přešlo přes nejrůznější parní stroje a spalovací motory až ke štěpné, nukleární reakci.
V současné době se však smráká právě nad běžnými spalovacími motory, aby je co nevidět zcela nahradily motory nové, s pohonem vodíkovým a elektro.
Ještě před tím, než však lidstvo naplno osedlá automobily výhradně s ekologickým elektropohonem (či pohonem výhradně na vodík), přesunuly se nejnovější technologie a aktuální snažení nejprve k solárním panelům a všelijakým jednostopým "hejblatům" (kola, skútry, minimotorky, etc.). Kde jinde se to totiž vyplatí nejvíce? Kde nejmodernější a nevyzkoušené technologie v malém ověřit, prověřit a vypilovat až k téměř k dokonalosti?
Elektroskútry a cyklokola se přímo nabízí, aby se získané praktické a ověřené skutečnosti následně daly využít u rozměrově větších "hejblat": automobilů, autobusů či nákladní dopravy.
Auta bez řidičů již jezdí (spol. GOOGLE), jen ty baterie pořád nic nevydrží..
To, o čem se nyní velmi mluví..
V poslední době však nastal s elektrokoly na silnicích a cyklostezkách doslova boom.
Ještě nedávno ta hračka stála okolo 100.000,- Kč a byla možností výhradně pro movité. Slušné elektrokolo pro nenáročné však dnes již pořídíte za čtvrtinu tehdejší ceny: okolo 25.000,- Kč a nemusíte si jej ihned kupovat: můžete si je nejprve vyzkoušet v půjčovnách elektrokol.
Ano, i ty již v Podbrdí máme! Ale o tom podrobněji co nevidět. Dnes bychom však rádi zdůraznili, že trend elektrokol již naplno ovládl i naši CHKO Brdy.
Z dálky jej nepoznáte na první pohled, zblízka však již ano.
Na první pohled vypadá, jako klasické jízdní kolo, ale je navíc doplněné o motor a baterii, které aktivně vypomáhají při vaší jízdě.
Funkce motoru se aktivuje vaším šlapáním, které je snímáno zvláštním senzorem umístěným ve šlapacím středu. Na elektrokole tedy musíte stále šlapat, elektromotor pouze vypomáhá. Elektrokolo lze uvést do pohybu také pomocí ovládacího tlačítka či akcelerátoru, ale pouze do maximální povolené rychlosti 6 km*h-1 (to platí např. při rozjíždění).
Maximální rychlost elektrokola je 25 km*h-1, tedy s asistencí motoru. Jakmile jedete vyšší rychlostí, elektromotor se zcela vypne a vy šlapete dál jako na běžném kole. Pokud vám během jízdy dojde baterie, nebo máte elektromotor vypnutý, můžete na elektrokole šlapat jako na běžném, klasickém jízdním kole. A to bez jakéhokoliv odporu (elektrokolo je však oproti běžnému kolu těžší).
Čím dál častěji potkáváme právě v našich Brdech vaše elektrokola.
Při provádění našeho průzkumu jsme si i zde dělali malé čárky. Zkrátka oblíbili jste si je!
Zcela překvapivým zjištěním jsou i cyklonadšenci ve věku 70 let a výše, kteří objevili kouzlo právě elektropohonu a kouzlo našich stránek. Spolu s námi se dostali i tam, kam by se pěšky již téměř zcela jistě nedostali. Mnohé z nich jsme potkali na nejvyšším Toku, naší Třemošné, Padrtích či u bunkrů na Houpáku.
To, o čem se nyní velmi mluví..
Stejně jako bude mít elektrokolo vždy zaryté odpůrce, našlo si již teď příznivců tolik, že co nevidět přijde doba, o které kolega Hynek říká, kdy "budeme platit za to, abychom ten motor tam od prvopočátku vůbec neměli".
Snad na závěr velký pozor:
stejně jako pokrok přeje legálním elektrokolům, vývoj zrodil i verze nelegálního kola: vyšší jmenovitý výkon motoru (nad legálních, hraničních 250W) a pak také evidentně pohodlnější způsob jízdy: nemusíte vůbec šlapat, jezdí totiž zcela samy!
Ale to již z pohledu legislativy není elektrokolo, nýbrž elektroskútr, ke kterému byste měli mít již běžné pojištění, řidičské oprávnění, registrační značku a homologaci pro provoz na pozemních komunikacích..
Snad na závěr můžeme malinko prozradit, že co nevidět proběhne náš ostrý test elektrokol právě v v našich Brdech. Jak se nám jezdilo? Co bylo fajn a co nás velmi zklamalo?
Vše se dočtete v našich dalších článcích, tak se vraťte!
(pep)
Muži: 0% | Ženy: 0% | Rodiče: 0% | Chodec: 0% | Běžec: 0% | Cyklista: 0% | In-linista: 0% | Lezec: 0% | Běžkař: 0%
23|11|2024 Jan: Po nalezení této trasy vhodné pro kočárky jsme se s rodinou a malým miminkem nadšeně vydali po lesní..
23|11|2024 Radomil Šukač: Nejhoršī